Terug naar de wortels van de Laurenskerk

Met de serie Geloof, Hoop en Liefde gaan we terug naar de wortels van het gebouw waar we nu al bijna tien jaar onze serie mogen spelen, de Laurenskerk. En daar is, met het 50-jarig jubileum ook alle reden voor. In ons eerste seizoen hebben we die wederopbouw nog uitgebreid belicht met onder meer een interview met de architect, te zien op een groot scherm. De kerk werd muzikaal gevuld met de klank van negen trombones toegevoegd aan onze strijkers in meerkorige werken uit de San Marco van Venetië. En we hebben ons nu natuurlijk weer afgevraagd hoe we in de repertoirekeuze een feestelijk tintje kunnen geven.

We vonden een andere kerk in Italië: de San Lorenzo van Florence. De kerk is vooral gebruikt door de familie De’ Medici, enkele leden liggen er begraven, waar natuurlijk ook muziek voor moest worden gecomponeerd. Twee van deze componisten, Cristofano Malvezzi en Francesco Corteccia fungeren in dit eerste programma. Onbekende namen uit de 16e eeuw met verrassende muziek.

Twee andere Italianen, Monteverdi en Berio, zullen in elk programma terugkeren. Met misschien wel de belangrijkste componist uit de Italiaanse muziekgeschiedenis, Claudio Monteverdi, sloten wij in juni ons laatste programma af. Toen was het de treurende Penelope, nu horen we de Maagd Maria in de pijn over het verlies van haar Zoon.

Van Luciano Berio klonken in april al een paar vioolduetten, waar toen zeer enthousiast op gereageerd werd. Voor komende week hebben we weer vier nieuwe uitgezocht.

De keuze voor Berio is ook een ode aan het honderdjarige Rotterdams Philharmonisch Orkest, het orkest dat jarenlang een nauwe band met deze componist heeft onderhouden.

 

– door programmeur en cellist Eelco Beinema