Liefdeshobo

In dit tweede concert rond Telemann en vriendschap komt zijn veelzijdigheid en open geest ruimschoots aan bod. Hij componeerde een groot aantal werken voor de meest uiteenlopende en ongebruikelijke instrumenten, waaronder de oboe d’amore. De ‘liefdeshobo’, hoe toepasselijk binnen ons thema. Het instrument is iets groter en lager dan de hobo, nog net geen althobo. Hij is na de barok een beetje uit het repertoire verdwenen, voor de Mattheus Passion wordt hij jaarlijks uit het vet gehaald, hoewel Ravel bijvoorbeeld de bijzondere klankkleur in zijn Bolero verwerkte. Ook Telemann weet er in het Concert in G raad mee.

Hij componeerde ook voor de viola d’amore, maar we vinden de altviool al bijzonder genoeg als andere solo-instrument voor het programma. Bovendien kregen we bij het laatste Prinses Christina Concours een talentvolle speelster in de schoot geworpen en dan is Telemann, als zeldzaam barok altvioolconcert een ideale keuze. Iedere zichzelf respecterende altviolist speelt het stuk, maar zelden op het concertpodium. Toevallig liet Anuschka Pedano zich afgelopen week al, samen met haar zingende zus, bij Podium Witteman op de televisie bewonderen, waardoor onze verwachtingen nog hoger gespannen zijn.

Anja van der Maten en Anouschka krijgen vervolgens nog de gelegenheid de klank van hun instrumenten te combineren in een nieuw, lyrisch werk van Hans Koolmees: Litanei. De inkt is nu nog nat, maar die zal volgende week met verve worden drooggeblazen en gestreken.