Nederland

Er was een tijd dat het spelen van Nederlandse muziek door het Rijk als voorwaarde voor subsidie werd gesteld. 7 % was toen de norm voor orkesten. Die norm zouden we met ons programma in april wel halen. Zeker als we Josquin des Prez als landgenoot beschouwen.

josquin

Hij leefde rond 1500, geboren in de Habsburgse Nederlanden maar voornamelijk werkzaam in Italiƫ en wordt gerekend tot de Nederlandse of Vlaamse school. Het Credo uit een van zijn beroemdste missen zal voor een gewijd muzikaal moment in ons programma zorgen.

sweelinck

Jan Pieterszoon Sweelinck is de volgende Nederlander, rond 1600 werkzaam in Amsterdam. Hij is zeker een van de belangrijkste componisten in de overgangstijd tussen Renaissance en barok, en oefende, ook als organist, grote invloed uit op de Duitse muziek. Er loopt, via Buxtehude, een directe lijn naar Bach. Daarom vinden we het zinvol twee variatiewerken van hem te spelen, waaronder het ontroerende Mein junges Leben hat ein End.

hellendaal

En natuurlijk ontbreekt dan ook Hellendaal niet, de Rotterdammer die in de 18e eeuw naar Engeland verhuisde. Als laatste in deze serie spelen we zijn bekendste Concerto Grosso, als onderdeel van een veelzijdig spectrum van de Nederlandse oude muziek. Daar blijft het natuurlijk niet bij, maar over de Italiaanse, de Duitse en de Hongaarse meestercomponist zullen we de volgende keer uitwijden.